Subscribe and save!




How economics, the environment and innovation may lead to a return to the airship, particularly for cargo transportation in the Canadian Arctic


Posted by in The Polar Blog on Saturday, February 8, 2014



(Photo: Discovery Air Innovations Inc.)

Français

Could modern airships — descendants of craft like the US Navy’s massive "Snow Goose," which startled Inuit as it floated over their camps on its 1958 voyage to the High Arctic — represent the future of transport in the Arctic? Absolutely, says Barry Prentice, a University of Manitoba transport economist. While the Hindenburg disaster, the Second World War, and the jet engine all helped end the era of the airship, conditions are now primed for its return as a viable means of transport — particularly in the North.

“When the jet engine was first developed, fuel was cheap, speed was important and no one cared about emissions or the environment,” Prentice points out. “Today, all those things have changed. The environment is important, fuel is expensive and freight doesn’t require speed. Shipping freight by jet at 500 miles per hour is a waste.”

Indeed, Prentice says, the modern helium airships currently in development will be able to transport cargo at about a quarter of the cost of fixed-wing aircraft, while generating a fraction of the harmful emissions. And nowhere do economic and environmental conditions favour a return to airship transport more than in the Canadian Arctic.

“The ice roads are failing, flying cargo north in airplanes is horribly expensive and the cost of building all-weather roads is horrendous,” notes Prentice. And, unlike cargo ships, airships could operate in the Arctic year-round. Prentice predicts that, with global warming, stricter emissions regulations, and the likelihood of continued high energy prices, the first commercial cargo airships will begin flying within two years, and will be servicing northern transport needs shortly thereafter.

“We absolutely have to have a solution for the North, and sooner or later we’re going to come around to the airship because it’s the one that makes the most sense,” says Prentice. The "Snow Goose’s" descendants, far from startling Inuit, may soon be helping alleviate high costs in their communities.


This is the latest in a continuing blog series on polar issues and research presented by Canadian Geographic in partnership with the Canadian Polar Commission. The polar blog will appear online every two weeks at cangeo.ca/blog/polarblog, and select blog posts will be featured in upcoming issues. For more information on the Canadian Polar Commission, visit polarcom.gc.ca.



 

Comment l’économie, l’environnement et l’innovation pourraient-ils favoriser le retour du dirigeable, particulièrement pour le transport du fret dans l’Arctique canadien?

(Photo: Discovery Air Innovations Inc.)

Est-il possible que les dirigeables modernes — descendants d’aéronefs comme le massif « Snow Goose » des Forces navales américaines qui avait fait sursauter des Inuits lors de son périple dans le Grand Nord en 1958 — puissent représenter l’avenir du transport dans l’Arctique? Absolument, dit Barry Prentice, économiste des transports de l’Université du Manitoba. Alors que la catastrophe du Hindenberg, la Deuxième guerre mondiale et les réacteurs ont tous contribué à sonner le glas de l’ère du dirigeable, les conditions sont maintenant propices à son retour comme moyen de transport viable, particulièrement dans le Nord.

« Lors de la fabrication des premiers réacteurs, le carburant était abordable, la vitesse un atout, et les émissions atmosphériques ni l’environnement n’étaient un enjeu », souligne Prentice. « Aujourd’hui, tout a changé. L’environnement importe, le carburant est coûteux et la vitesse ne compte plus pour le transport des marchandises. L’expédition du fret par jet à 500 milles à l’heure n’est que gaspillage. »

En effet, dit Prentice, les dirigeables à hélium en développement pourront transporter le fret à environ un quart du coût par aéronef à voilure fixe, tout en générant une fraction des émissions nuisibles. Et c’est dans l’Arctique canadien que les conditions économiques et environnementales sont les plus propices au retour du dirigeable.

« Les routes de glace ne sont plus fiables, et l’expédition de fret par avion et le coût de construction de routes tous temps sont exorbitants », note Prentice. Et contrairement au navire de charge, on pourrait utiliser les dirigeables toute l’année. Prentice prédit qu’en raison du réchauffement climatique, du renforcement des réglementations sur les émissions et de la probabilité du maintien des prix élevés de l’énergie, les premiers dirigeables de fret commerciaux entreront en fonction d’ici deux ans et offriront des services de transport dans le Nord peu après.

« Il nous faut absolument trouver une solution pour le Nord et, tôt ou tard, nous nous tournerons vers les dirigeables, car il s’agit de l’option la plus logique », déclare Prentice. Plutôt que de faire sursauter, les descendants du « Snow Goose » pourraient dorénavant aider les Inuits à réduire les coûts élevés du transport dans leurs collectivités.


Voici le plus récent billet d’un blogue sur les questions polaires et la recherche connexe présenté par Canadian Geographic en partenariat avec la Commission canadienne des affaires polaires. Le Blogue polaire sera affiché en ligne toutes les deux semaines à cangeo.ca/blog/polarblog et certains billets seront publiés dans de prochains numéros du magazine. Pour de plus amples renseignements sur la CCAP, veuillez visiter polarcom.gc.ca.




  Comments (1)

I don’t mind a honeymoon cruise on an airship, that is definitely not a bad idea.

I think it would be a very exciting experience to view the beautiful landscapes and scenery in the North from a customized airship.

Submitted by Ferdinand on Friday, February 14, 2014

  Leave a comment

* Your name:
* Your comment:
(HTML not allowed)
* Your email:
(Will not be displayed on website)
* Anti-spam: Please type the numbers in the image on the left.
197635

«    |    »

--ADVERTISEMENT--





 

Categories



Monthly archives






Canadian Geographic Magazine | Can Geo Education | Mapping & Cartography | Canadian Geographic Photo Club | Kids | Canadian Contests | Canadian Lesson Plans

Royal Canadian Geographical Society | Canadian Geographic Education | Canadian Geographic Challenge | Canadian Award for Environmental Innovation

MAGAZINE / SUBSCRIBERS
Subscribe | Customer Care / Login | Renew | Give a Gift | Pay a Bill | Digital Edition | Back Issues | Calendars | Special Publications

Jobs | Internships | Submission Guidelines

© 2016 Canadian Geographic Enterprises